Kemik ve yumuşak doku tümörlerinin 4 temel belirti ve bulgusu mevcuttur:

1.  Ağrı
  2.   Şişlik
  3.   Patolojik kırık
  4.    Tesadüfi bulgu
1. Ağrı

Kemik Ağrısı

Kemik ve yumuşak doku tümörlerine bağlı ağrılar, genellikle devamlılık ve artış gösterir. Dolayısıyla, ağrı şikayeti, zaman içinde hafiflemek yerine süreklilik kazanıyor ve şiddeti yoğunlaşıyorsa o bölgede tümöral bir kitle oluşma ihtimali ön planda tutulmalıdır.

a.    Kemikte kırılganlık veya basınç ağrısı

A. & B. 35 yaşındaki erkek hastanın sağ uyluk (femur) kemiği orta kısmında kemiği eriten habis tümör, kırığa yol açmak üzere ve hasta bacağını hareket ettirirken şiddetli ağrı duyuyor. C. 14 yaşındaki erkek hastanın sağ uyluk (femur) kemiğinde selim kemik tümörüne (osteoid osteoma) bağlı ödem ve basınç artışı, şiddetli gece ağrısına yol açıyor.

b.    Yumuşak dokularda bası ve gerilmeye bağlı ağrı

Sol baldır dış-ön yüzde giderek büyüyen habis yumuşak doku kitlesinin MR görüntüsü

c. Sinir basısına bağlı ağrı (nöropatik ağrı)
Kalça bölgesindeki kitlelerde, siyatik sinir basısına bağlı olarak kalçadan topuğa doğru yayılan elektriklenme, uyuşma tarzında şiddetli ağrı sık görülen bir şikayettir.

2.    Ele gelen veya gözle görülebilen Şişlik

El Ayakta şişlikler
El, ayak, omuz ve diz bölgesinde tümöral kitlelere bağlı şişlik görülen olgu örnekleri

3. Patolojik kırık (Tümörün kemiği zayıflatarak kırığa yol açması)

Patolojik Kırık
Bir süredir bacağında ağrı ve şişlik şikayeti olan ancak önemsemeyen 50 yaşında erkek hasta, yürürken diz bölgesinden aniden ses gelmesi, şişlik, şekil bozukluğu ve şiddetli ağrı nedeniyle acile başvurdu. Radyolojik incelemeler, uyluk kemiğinin (femur) alt ucunda tümöre bağlı kırık geliştiğini ortaya koydu.

4. Tesadüfi bulgu (başka nedenle çekilen bir filmde tesadüfen kitle saptanması)

Tesadüfi bulgu
Ön çapraz bağ yaralanması şüphesiyle sağ diz manyetik rezonans görüntülemesi (MRG) yapılan hastada tesadüfen saptanan selim karakterde kıkırdak tümörü.

Bu 4 ana belirti ve bulgunun dışında, hastaların ilk başvurusu zaman zaman:

- Damar basısına bağlı dolaşım  bozukluğu
Dolaşım Bozukluğu

Özellikle leğen kemiği ve kuyruk sokumu bölgesi tümörlerinde kalın bağırsak basısına bağlı kabızlık, kadınlarda vajina basısına bağlı ağrılı cinsel birleşme, sinir basısına bağlı dışkılama - idrar kontrolü kaybı, erkeklerde sertleşme sorunları

A.    Kuyruk sokumu bölgesindeki (sakrokoksigeal) tümörün (T), kalın bağırsağın son kısmına (R – rektum) ve dolaylı olarak idrar kesesine (M- mesane) belirgin bası yaptığı görülmekte.
B.    Kalça bölgesindeki dev tümörün, rektum ve vajina ile çok yakın komşulukta olduğu görülmekte.

Omurga tümörlerinde ise değişik seviyelerde tam/kısmi, kalıcı/geçici felç şikayeti ile olabilmektedir.

Omurga Tümörleri
Bel bölgesinin MR incelemesinde lomber 1. omur kemiğinden köken alan tümörün, omur ilik kanalını ve omur ilikten çıkan sinir köklerini sıkıştırdığı görülmekte.